Somewhere – online broedplaats voor visueel ingestelde freelancers

Daar zit je dan. Achter je bureau. In je eentje. Zonder collega’s.

Maar met wie moet je als freelancer dan sparren? En hoe weet je dan of je goed bezig bent?

Ik heb geen leuke kantoorhond om tegen te praten, want huisdieren zijn niet toegestaan in mijn huis.

Ik heb wel huisgenoten, maar die kan ik niet de hele tijd lastigvallen. Die moeten studeren, of naar hun werk.

Gelukkig heb ik nu wel iets anders leuks ontdekt: Somewhere. Het is een visueel platform, waarop mensen laten zien wat hun inspireert, hoe ze werken, wat hun dromen zijn.

Het platform stelt je vragen, die je beantwoord met een ‘spark,’ een soort tweet van maximaal 240 karakters, waar je desgewenst een foto bij kunt voegen. Er zijn vragen in de volgende categorieen: After hours, Career, Interests, Learning, People, Personal, Philosophy, Process en Workplace. Voorbeelden van vragen zijn: What’s the best you’ve received lately? Where do you seek and find inspiration? What does your desk or workspace look like? En, heel leuk: Who’s got an office pet?

Aangezien het op Somewhere wemelt van de freelancende creatievelingen zitten er hele leuke sparks tussen. En aangezien een deel van je succes als freelancer afhangt van het vinden van nieuwe ideeën en creatieve oplossingen, is dit een hele leuke manier om inspiratie op te doen.

Het platform is vooral bedoeld om te laten zien wat je doet, wie je bent, wat je maakt. Het is daarom uitermate geschikt voor mensen die enigszins creatief of vernieuwend bezig zijn, en voor wie zaken als beeld, typografie en vormgeving belangrijk zijn. Het platform biedt namelijk veel mogelijkheiden om zoiets op een vlotte, hippe manier te presenteren.

Net als op Twitter kun je anderen volgen. Door middel van twee of drie hashtags onder iemands profielfoto weet je meteen wat iemand doet of wat iemand interesseert. Ik ben bijvoorbeeld Anna Visser, #translator #foodie. Verder bestaat je profiel uit een korte beschrijving, je locatie, en is er ruimte voor de url van je website. En voor al je sparks natuurlijk.

Vooralsnog moet je een aanvraag doen om lid te worden van Somewhere; wellicht omdat de site nog volop in ontwikkeling is. In Nederland lijkt het initiatief nog niet echt bekend te zijn, vandaar ook deze blog. Ik kwam Somewhere op het spoor via Babelverse, een interessante startup die draait om crowd-sourced interpreting (wellicht blog ik daar ook nog eens over).

Marketeers, sociaal media experts, journalisten, kunstenaars, fotografen, grafisch ontwerpers, overige creativelingen – ze zijn allemaal te vinden op Somewhere. En ik nu ook! Bekijk hier mijn profiel, dan kun je meteen de rest van de website bekijken, en geïnspireerd raken door alle leuke sparks.

Plaats een reactie